התלמיד שנרדם בכיתה
Image Alt

התלמיד שנרדם בכיתה

בכל יום בבוקר קשה היה מאד להעיר את יהודה, בן ה-16 לבית הספר. הקימה הייתה מאבק שלם עם האב וכשהגיעה יהודה לכיתה באיחור גדול, היה מתיישב על הספסל ותוך מספר דקות מניח את ראשו על השולחן ונרדם עוד סוף השיעור. במשך כל היום הוא התלונן על כאבי ראש חזקים. ההורים פנו אלי עם בקשה לנסות לאבחן את הבעיה.


מאבחון כתב ידו וציוריו של יהודה בולט במיוחד המתח והלחץ בו הוא נתון, הוא חוזר על קווים ומעבה בלחץ חזק חלק מן האותיות.הוא חוזר ומרשת בצפיפות רבה ובלחץ את גג הבית בציור. גג מייצג את הסמכות בבית וכן את הצד החשיבתי והלימודי, ניתן ללמוד כמה לחץ מופעל עליו וכמה מטרידות אותו הדאגות סביב הצלחתו בלימוד ובהתמודדות עם בעיות החיים, למעשה מדובר בקושי נוראי שעוצר ובולם אותו עד כדי פגיעה בתפקוד היומיומי.
כמו כן ניכרים בכתב סימנים המצביעים על כאבי ראש כרוניים. נקודות המופיעות באופן סדיר בראש האות ל', שניתן לראותן בזכוכית מגדלת בלבד.
השאלה שהטרידה אותי באבחון הייתה מה קודם למה? המתח או כאבי הראש? וממה נובע המתח החזק הזה?

סימנים נוספים בכתב ידו של יהודה מלמדים שיהודה הינו בחור עדין נפש ובעל רגש גדול. האותיות רחבות וקעורות בחלקן, הוא צמא לחום ולהערכה ובגלל מצבו הזמני הוא זוכה לתגובות קשות וכואבות מצד הסובבים אותו, הן מצד המשפחה והן מצד הנהלת בית הספר והחברים בכיתה. המרחק הגדול בין שני חלקי האות ה' מראה על המרחק הגדול של יהודה מאימו למרות סימנים אחרים כגון האות נ' המלמדים על אמא חמה ומסורה.

כתב ידו של יהודה מאופיין באותיות תחתיות ובאותיות עיליות דבר המלמד על שאפתנות גדולה וצורך רב להוכיח את עצמו. כמו כן ניכרת רגישות גבוהה מאד לביקורת ויחסים לא תקינים עם האב שגורמים ליהודה לפחד ממנו.

במהלך הכתב נראות מספר אותיות המתחברות יחדיו ויוצרות צורת לבבות, סימנים אלו הובילו אותי לכיוון מחשבה חד משמעי. יהודה כאוב ופגוע באופן שאינו מוצא מנוחה לעצמו.
השינה היא מפלט מפני ההתמודדות הקשה עם המציאות הכואבת שיהודה אינו מצליח לעמוד בה ולהתגבר עליה. וכאבי הראש הם תוצאה של לחץ מכביד ואכזבה מתמדת.

בשיחה עם ההורים הבהרתי להם את המצב, ביקשתי מהאב להפסיק את הביקורת הנוקבת וכן להעביר המשימה להעיר את יהודה בבקרים לידי האם.
יחד עם זה ההורים קיבלו הנחיות ברורות כיצד עליהם לעודד אותו ולתמוך בו. יהודה זקוק לתמריץ רגשי שיעזור להשתחרר מצבו ולהתגבר על הקשיים הרגשיים שנקלע אליהם. תהיו אתם המשענת והושיטו את היד לעזרתו.
במקביל כתבתי ליהודה אבחון גרפולוגי מלא מחמאות ועידוד על היכולות שלו והכישורים האינטלקטואליים והרוחניים.
יהודה הצליח להתגבר על קשייו וחזר להיות תלמיד מן המניין.

הורים! תנו לילדים שלכם הרגשה שאתם מאמינים בהם, שאתם אוהבים אותם
שאיכפת לכם מהם ואתם רוצים שיהיה להם טוב, שתהיה להם הצלחה המלווה בהרגשה טובה וחדורה במוטיבציה ויותר מכל חשוב שתשדרו להם שאיכפת לכם מה באמת הם מרגישים, אבל הכי איכפת לכם שתהיו מרוצים ותהיה לכם שמחה אמיתית בלב.