כיצד ניתן לזהות סימני מצוקה בציורי ילדים?
Image Alt

כיצד ניתן לזהות סימני מצוקה בציורי ילדים?

פרשיית ההתעללות בגני הילדים שהסעירה מדינה שלמה ומעוררת חרדה בלב כל הורה, הצליחה להפוך כמעט כל אם בישראל למבוהלת וכל אב למאוים. התעללות גננות ומטפלות בילדים רכים חסרי ישע, היא תופעה מבהילה ובלתי נתפסת. כיצד ניתן לזהות סימני מצוקה בציורי ילדים?

אל מול המציאות העגומה נוצר חלל של חוסר וודאות .החשש הכבד שאולי מתחת לאפינו, בגן של ילדינו מתנהלת התעללות ואין לנו שמץ מושג על כך, אינו נותן להורים מנוחה.
איך אם כן, נוכל לזהות, לפחות במקצת ילדים הנמצאים במצוקה ?

פעוט בן שנה אינו יכול לספר שפוגעים בו.  אך יש לו בדרכים אחרות לבטא זאת,
אחת הדרכים היותר מדויקות, החושפת לאור את המתרחש בנפש הילד היא ציורי הילדים.

למצבי מצוקה בילדים ישנם סימנים פיזיולוגים, מרבית מהסימנים הללו יופיעו גם בציור עצמו. ככל שירבו מספר הסימנים כך גודל החשד.
  • שפת גוף מתוחה באופן קבוע – אגרופים קפוצים ונרגיש מתח שרירי.- ציורים מכווצים בלחץ חזק ובחזרה צפופה על קווים.
  • רגרסיה בהתנהגות וברמת הציור.
  • שינויים חדים במצב הרוח – רגע אחד רגוע ושנייה אחרי בכי חזק-ציור אימפולסיבי, לחץ הקו משתנה.    בכי רב – דמעות וגשם צפוף מצוירים בלחץ חזק.
  • קשיי שינה, קושי להירדם-ציור עם הרבה אלמנטים, ללא סדר וללא הגיון.
  • חוסר תאבון, הילד לא אוכל כמו תמיד-ציור בלחץ חלש מאד וחוסר אנרגיה.
  • גילויי אלימות – זוויות רבות, סימנים חדים ומושחרים וידיים גדולות.
סימנים נוספים לאיתור מצוקות של ילדים דרך ציורים:
  1. סירוב או הפסקה של הציור

    ילדים שחווים מצוקה, עלולים להפסיק לצייר בגלל הפחד שמשתק אותם. הם מתכנסים בתוך הצרה שלהם ופוחדים להביע את כאבם בדיבור בבכי או בכאב, גם באמצעות הציור. כשילד עוזב את הציור באמצע, מתוך כעס, יתכן שהוא מבטא ביטוי חריף למצוקה.

  2. רגרסיה בשלבי הציור

    ילד שנמצא במצוקה מחפש בטחון ומוגנות. המקום בטוח ביותר עבורו הוא התקופה שלפני הקושי. למעשה הוא חוזר לשם. לעיתים יפסיק לדבר, לצחוק או להשתולל כשאר הילדים. ההתכנסות הזו בתוך עצמו, היא התכנסות למקום מוכר ובטוח עבורו. את ההתכנסות הזו ניתן למצוא בציורים כאשר הילד חוזר אחורה בשלבי הציור. למשל, כאשר ילד שכבר מצייר דמויות בעלות נפח ומגוון פרטים וחוזר במשך תקופה לשרבוטים שאפיינו את ציוריו בגיל שנתיים, או לדלות משמעותית בציור.

  3. לחץ הציור

    שרירי הגוף משדרים את מצבו הרגשי של הילד. טונוס שרירים גבוה, יראה על הנייר בלחץ חזק מאוד. בטונוס שרירים נמוך, הלחץ יהיה חלש מאוד. בשני המקרים, הגוף נמצא במתח רב או ברפיון, המאפייןילדים במצוקה. ציורים בהם נקרע הדף מרוב לחץ, או ציורים עדינים וחלשים מאד בגלל הקושי לאחוז את הצבע .

  4. מיקום בדף

    הדף הוא בימת חייו של המצייר, כאן הוא מספר לנו את מיקומו על פני האדמה.כשילד מצייר ציור קטן ומכווץ בפינת הדף, הוא מספר לנו שהוא מרגיש בודד ומפוחד ויתכן שהוא מתמודד מול מצב מאיים.

  5. סוג ההתעללות

    מחקרים שנערכו בנושא התעללויות בציורי ילדים העלו נתונים שונים לגבי סוג ההתעללות שילדים נחשפים אליהם וצורת הביטוי שלהם על גבי הציור. ילדים שעוברים התעללות פיזית, עוסקים במסרים אלימים ובהצללות רבות של הידיים והפנים. בהתעללות מינית, יופיעו איברי מין מוגדלים והצללות של איברי המין בהדגשה, מיטה באמצע הביתחצאית או מכנסים מושחרים, פה מודגש של הדמות המתעללת וכדומה.

  6. דמויות בציורים

    אבחון ציורי דמויות הוא אחד המורכבים וגם כאן אין להסתמך על סימן אחד או איבר אחד, אלא להצליב בין משמעויות האיברים השונים. ילדים הנמצאים במצוקה, עלולים לצייר דמויות ללא עיניים או בעלות עיניים ללא אישונים (הפחד לראות), ודמויות ללא פה (הפחד לספר את הסוד הנורא). הם יחזרו במספר ציורים על דמות מעוותת ומפחידה או יצלילו רק אצל דמות המתעלל איבר מסוים.


בציורים וגם בכתבי היד של הילדים ניתן בהחלט למצוא מאפיינים שונים לילדים הנמצאים במצוקה בעקבות חולי או משבר אחר העלול לפקוד גם במשפחות הכי טובות, או ילדים שנחשפו למראה של התעללות לעומת כאלה שעברו התעללות ישירה, או ילדים שנחשפו לזוועות של מלחמות ומעשי איבה.