בוקר אחד קיבלתי טלפון מיועצת בית הספר עימו אני עובדת כבר מספר שנים.
היועצת ביקשה את עזרתי באבחונה של ילדה. יעל בת ה-8 מתנהגת בצורה מעט מוזרה היא מתקשה לשבת בכיתה, מדי פעם קמה מסתובבת, נשכבת על השולחן ונראית כמרחפת.
יעל אינה קולטת את הקריאה ובקושי מזהה את האותיות, הניקוד הוא אולי העונש הכי גדול שלה בתחום הקריאה, אותו היא פשוט לא מצליחה לתפוס, גם בחשבון יש לה פער גדול מהכיתה וקשיי קליטה ובסך הכל התלונות עליה כמעט ואינן פוסקות.
לאחר ששמעתי את הסיפור כבר הייתי בטוחה שמחכה לי עבודה קלה למדי, הרי בוודאי מדובר בעוד מקרה של הפרעות קשב וריכוז שאינו מאובחן. ככל הנראה אצטרך להמליץ לה על ריטלין והכל יבוא על מקומו בשלום.
כאשר הגיע הכתב והציורים הופתעתי, כתב ידה של יעל לא אישר כלל את השערתי, לא היו בו הסימנים המלמדים על הפרעות קשב ובעיות ריכוז.
בדקתי את הציורים שוב ושוב גם הכתב עבר בחינה פעם אחר פעם עד שהגעתי למסקנה שמדובר ככל הנראה בהפרעות מיקוד קשות שגורמות ליעל לחוסר מנוחה
וחוסר יכולת לראות פרטים קטנים בצורה מסודרת ומאורגנת. האותיות, הניקוד וכמוהם המספרים פשוט מנתרים ומרצדים לנגד עיניה.
כתב היד וציוריה גם למדו על נספחים רגשיים שהתווספו לבעיית המיקוד וגרמו לה לתסכול רב ולחוסר יכולת להסביר את עצמה, להבין מה מתרחש איתה ולהצליח להתמודד עם הקשיים אותם היא עוברת. כל אלה גרמו לה לקשיי השתלבות והתמודדות רגשית במשפחה, בחברה ובכיתה .
יעל נשלחה לאבחון מיקוד ראיה. הפרעת המיקוד שלה הייתה קשה, אך הקושי של הסביבה לגלות שמדובר בקושי פיזיולוגי היה דווקא כיוון שמדובר בילדה כשרונית למדי שהצליחה לבלבל את כולם ולגרום להם לחשוב שאולי מדובר בבעיות פסיכולוגיות שגורמות לה לעצלות ולחוסר עניין בלימודים.
היא החלה סידרת תרגולים אצל רופא עיניים מומחה בתחום מיקוד הראיה, תוך כדי התרגול כבר החלה יעל לקלוט במהירות את הקריאה והחשבון,
גם ההתעניינות שלה בקריאת ספרים הייתה מפתיעה ביותר, מילדה שלא אהבה כלל לקרוא הפכה יעל לאוהדת מושבעת של ספרים.
בעיות מיקוד עלולות ליצור רושם של הפרעות קשב וקשיי למידה, הטיפול בהן קל יחסית, אך הקושי הינו דווקא באיתור הבעיה.
ילדים רבים מתמודדים עם קשיי לימוד, נדרשת מצד המחנכים וההורים ערנות לשלול קודם כל קשיים פיזיולוגיים. ורק אח"כ לאבחן הפרעות קוגניטיביות ובעיות רגשיות.